suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Oman luottohenkilönsä voi nyt valtuuttaa asioimaan puolestaan digipalveluissa vaikka itsellä ei olisi verkkopankkitunnuksia

Julkaistu 6.10.2022

Suomi.fi-valtuuksien avulla voi antaa luottohenkilölleen luvan asioida puolestaan monissa palveluissa. Aiemmin tämä on vaatinut tunnistautumista Suomi.fi-valtuuksiin esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla. Nyt palvelu avautuu myös henkilöille, joilla ei ole mahdollisuutta itse käyttää digipalveluja tai joilla ei ole tunnistautumisvälineitä.  

Suomi.fi-valtuudet on sähköinen valtakirja. Sen avulla valtuuttaja ja valtuutettu sopivat yhdessä, missä palveluissa ja mitä asioita valtuutettu hoitaa valtuuttajan puolesta. 

Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida monissa palveluissa

Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa. Merkittävimpiä palveluita ovat esimerkiksi Kelan Omakanta, Verohallinnon palvelut, apteekit ja monet kuntien palvelut. 

Tällä hetkellä toisen henkilön puolesta voi esimerkiksi hoitaa veroasioita, varata ajan sosiaali- ja terveyspalveluihin, asioida etuusasioissa, katsella terveystietoja esimerkiksi Omakannassa, uusia reseptejä tai hakea reseptilääkkeitä.  

Alkuun pääsee listaamalla yhdessä palveluita, joissa valtuuttaja haluaa luottohenkilönsä asioivan puolestaan. Nämä palvelut neuvovat, voiko palvelussa asioida Suomi.fi-valtuuksilla ja millaisia asioita voi niillä voi hoitaa. Myös Suomi.fi-verkkopalvelusta löytyy tieto, voiko palvelussa asioida Suomi.fi-valtuuksilla. 

Helpoimmin voimaan digitaitoisen luottohenkilön tekemällä valtuuspyynnöllä  

Nopein ja helpoin tapa saada valtuudet kuntoon on se, että digitaitoinen luottohenkilö tekee Suomi.fi-valtuuksissa valtuuspyynnön. Valtuuspyyntöä varten hän tarvitsee valtuuttajan koko nimen ja henkilötunnuksen sekä listan palveluista, joihin valtuuksia haetaan. Ohje valtuuttamiseenAvautuu uuteen ikkunaan.

Valtuuttaja hyväksyy valtuuspyynnössä haetut valtuudet käymällä jossain Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikoista. Käyntiä varten tulee tehdä ajanvaraus Suomi.fi –valtuudet organisaatioille ja kansalaisille -palveluun: linkki ajanvaraukseenAvautuu uuteen ikkunaan..  Valtuudet tulevat voimaan heti. 

Jos käyntiasiointi ei onnistu, valtuuttaja voi tehdä valtuushakemuksen 

Jos käyntiasiointi ei onnistu, valtuuttaja voi tehdä valtuushakemuksen itse tai avustajansa kanssa. Tällöin valtuuttaja hyväksyy valtuudet allekirjoittamalla valtuushakemuksen. Valtuutetun tulee myös todistaa henkilöllisyytensä liittämällä hakemukseen esimerkiksi kopion henkilöllisyystodistuksestaan.

Valtuushakemuksen täyttämistä varten tarvitaan valtuuttajan ja valtuutetun tai valtuutettujen virallinen nimi ja henkilötunnus sekä listan palveluista, joihin valtuuksia haetaan. 

Valtuuttajan avustaja voi tunnistautua omilla tunnuksillaan Suomi.fihin tekemään valtuushakemuksen ja lähettämään sen sähköisesti: linkki valtuushakemukseen

Jos valtuuttajalla itsellään on tietokone, verkkoyhteys ja tulostin, mutta ei tunnistautumisvälineitä, hän voi myös täyttää valtuushakemuksen itse verkossa. Tulostamisen jälkeen hän voi postittaa allekirjoitetun valtuushakemuksen osoitteeseen PL 1003, 02151 Espoo.

Valtuushakemuksen voi myös tuoda Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkaan. Kun tekee ajanvarauksen Suomi.fi-valtuudet organisaatioille ja henkilöasiakkaille -palveluunAvautuu uuteen ikkunaan., välttää jonottamisen ja varmistaa henkilökohtaisen palveluajan: linkki ajanvaraukseenAvautuu uuteen ikkunaan..  Apua ajanvaraukseen saa myös Kansalaisneuvonnasta 0295 000, kansalaisneuvonta.fiAvautuu uuteen ikkunaan.

Digi- ja väestötietovirasto lähettää tiedon valtuuksien rekisteröinnistä postitse valtuuttajalle.